Business: Den grønne omstilling skal prioriteres

//

Bæredygtighed – og den grønne omstilling generelt – er et emne, som er på alle læber i disse dage. Bæredygtighed er især vigtigt for dig, som er virksomhedsejer. Der er ingen tvivl om, at du bør tage initiativer, som er i overensstemmelse med klimaet, samt holde trit med hvordan den bæredygtige omstilling udfolder sig.

 

Du kan se mere her hos ClimEdU, hvor du kan få hjælp til at udarbejde et klimaregnskab. Hos ClimEdU kan du også læse meget mere om et klimaregnskab, hvis du er i tvivl om, hvad det er. Det kan være en god idé at starte her, før du igangsætter diverse bæredygtige initiativer, idet du først må vide, hvordan den nuværende situation ser ud for din virksomhed. Efterfølgende kan du målrettet tage de rette bæredygtige valg – og du kan se, hvordan klimaregnskabet udelukkende bliver forbedret år for år.

Rygte, image og branding

Som nævnt ovenfor, er bæredygtighed et emne, som er på alles læber. Hvis du ikke viser empati og dedikation til et omfattende emne som dette, er der ingen tvivl om, at det vil have store konsekvenser for virksomheden. Rygterne går hurtigt, og gør du – og dine ansatte – ikke jeres yderste for at tage vare på moder jord og ressourcerne, kan virksomheden hurtigt miste markedsandele.

 

Nøglen til en god forretning er et godt image, mener de fleste forretningseksperter. Hvis forretningens branding ikke er i orden, kan det være fatalt for salget. Derfor er der ingen tvivl om, at man som virksomhedsejer må prioritere at holde rygtet, image og selve brandingen af virksomhedens i top.

Socialt ansvar

Der er heller ingen tvivl om, at virksomhederne bærer et stort ansvar i forbindelse med den grønne omstilling. Ofte er virksomhederne forløbere for nye tendenser, og hvis bekymringerne om klimaforandringerne ikke bliver taget seriøst af de største spillere i samfundet – hvordan kan man så forvente at privatpersonerne vil?

 

Virksomhederne har et stort ansvar – det handler ganske enkelt ikke kun om at virksomheden har et godt rygte og et positivt image blandt forbrugerne. At tage bæredygtige beslutninger drejer sig også om at handle etisk korrekt og tage vare på vores verden.

 

Nogle virksomheder vælger også at offentliggøre deres klimaregnskab og andre rapporter, som vidner om bæredygtige og sociale initiativer. Selvom dette selvfølgelig kun kan være forretningsmæssigt fordelagtigt, er der heller ingen tvivl om, at en offentliggørelse som denne også skubber andre virksomheder til at tage disse bæredygtige beslutninger.

 

_____

 

Kontakt Michael Bøtker Møller Nielsen V. ClimEdU på telefon nr. 22760667 eller på mail; [email protected]  for bæredygtighedsrådgivning i form af ESG rapportering og klimaregnskab.

Bæredygtighed

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark