Hvor vigtigt er det, hvem den opfinder den bedste klimaløsning?

//

Vi står midt i en krise, der potentielt kan have katastrofale konsekvenser for de fremtidige generationer her på jorden. I midten af denne krise er politikere, virksomheder og forbrugerne. Alle prøver de at finde en løsning, så den katastrofale krise undgås.

Det er selvsagt at alle virksomheder som politikere vil være den eller dem, der om 50 år kan kigge tilbage og sige, jeg var en del af den positive udvikling. Men når krisen er så stor, som den er, giver det så nogen mening med patenter og konkurrencer mellem de forskellige innovative løsninger?

Nationalstaterne kæmper imod hinanden

Engang for cirka 400 år siden sagde en filosof, at nationalstaterne altid vil stå i relation til hinanden, som er en kamp om være bedst og opnå mest magt. Verden har ændret sig en hel del siden med store unioner og alliancer, som filosoffen formentlig ikke havde forudset.

Men grundlæggende har han ret i, at de forskellige nationer altid vil og skal være egoistiske på i mødet med andre nationer. Det kan være krigsførelse eller på det internationale marked. Hvis ikke nationen har sine egne interesser højt og forsøger at få så meget fra aftalen eller krigen med den anden nation, så har det en negativ betydning for denne nation.

Hvad betyder det så i et klimabillede? Her er det faktisk meget interessant. For selvom nationerne gerne vil finde klimapolitik, som de kan lave noget a la en varemærkeregistrering på, så har de også stor interesse i at få deres politik ud på den internationale scene, koste hvad det koste vil.

For vi står alle sammen i den samme krise, hele verden kommer til at mærke klimakrisens negativer sider. Så for en gangs skyld er det at tænke på nationen først en smule utænkeligt. Hvis en nation blot stopper med at forbruge CO2, er der stadig en del andre, som skal følge trop.

Virksomhedernes patent

Når det kommer til virksomhederne, er det en smule anderledes. Selvfølgelig er alle virksomheder og placeret på planeten jorden. Men virksomhederne er ikke demokratiske og står ikke på samme måde til ansvar hos befolkningen.

Hvis en virksomhed opfinder bedre vindmøller eller finder en måde at genbruge CO2’en i atmosfæren, er det ikke selvsagt, at de skal dele den information. De skal derimod sælge den.

Her kan der måske opstå en udfordring. For ville det ikke gavne klimaet, at virksomhedens egne hensyn til at skabe kapital, være foran sine konkurrenter og skulle tænke på sig selv først og fremmest blev sat lidt til side?

Konkurrencen hjælper innovationen

Spørgsmålet er kæmpestort og langt større, end hvad denne artikel at komme rundt om.

Argumentet for, at virksomhederne skal beholde og have ret til at holde på sine informationer selv, er, at det fremmer konkurrencen. Igen – alle virksomheder vil gerne løse klimakrisen. Man har igennem de sidste hundrede år set, hvordan innovation og udvikling sker langt hurtigere, hvis den foregår på et marked, hvor der er stor konkurrence.

Det kan blive interessant at se, hvor netop dette scenarie udspiller sig over de næste mange år, hvor vi skal kæmpe med klimaudfordringer.

 

Bæredygtighed

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark