Microsoft Dynamics NAV er udviklet af Microsoft og forhandles af Microsoft partnere over hele verden. Programmet anvendes særligt i Danmark, hvor det oprindeligt også er udviklet af danske IT-konsulenter.
Undgå brug af papir
Microsoft Dynamics NAV er effektivt software udviklet til at understøtte alle arbejdsgange i en virksomhed. Programmet er specielt en fordel til bogholderi og lager, og gør bl.a., at man ikke behøver at udskrive fakturaer, bilag, følgesedler osv. Alle dokumenter kan sendes elektronisk.
Programmet har mange forskellige funktioner, og det er et særligt stærkt værktøj til økonomichefer og bogholdere. Programmet kan nemlig håndtere alle processer indenfor bogholderi og har grundlæggende funktionalitet til regnskabsopsætning, kontoplaner, budgetter, balance samt håndtering af bilag, pengestrømme, bankposteringer mv.
Fra programmet kan man sende fakturaer elektronisk via EAN, PDF, mail mv., og selvfølgelig også modtage fakturaer fra leverandører elektronisk. Programmet kan afløfte data fra dokumenterne, så det kommer automatisk ind på linjer i programmet og er klar til at blive bogført. Brugeren slipper altså for at taste data fra fakturaer, ordrer osv.
Kræver ikke særligt hardware
Programmet kan tilgås fra en computer, tablet eller smartphone. Man arbejder nemlig i en browser eller app. Derfor skal du ikke tænke på at købe særligt hardware for at kunne arbejde i programmet. De fleste arbejder i Microsoft Dynamics NAV fra deres arbejdscomputer, hvor de i forvejen har mailprogram og andre nødvendige programmer til deres arbejde.
Microsoft Dynamics NAV kan integreres til andre softwareprogrammer, f.eks. CAD programmer, webshops osv. Derudover kan der købes udbredte tillægsprodukter til programmet for at gøre arbejdet med bilag, rejseafregning, udsendelse af rykkere, afstemme tal med banken osv. nemmere.
Dynamics NAV kan tilrettes til hver kunde, så der er funktionalitet, der matcher kundens behov. F.eks. hvis kunden har brug for tidsregistrering eller en løsning, hvor man kan scanne varer på lageret, når de ankommer eller plukke varerne fra lageret, når de skal sendes til kunden. Det hele kan registreres mere eller mindre automatisk i NAV, så f.eks. indkøbere, sælgere og bogholdere har overblik over, hvad der er på lager og hvad der skal købes ind.
Microsoft Dynamics NAV har tidligere heddet Navision. I 2018 skiftede programmet navn til Dynamics 365 Business Central.
Mange virksomheder særligt i Danmark anvender programmet. Hvis du også overvejer at skaffe programmet til din virksomhed, så kan du tage fat i en dansk Microsoft partner. Som Microsoft partner er man certificeret af Microsoft til at forhandle deres licenser. Derudover har en Microsoft partner oftest konsulenter og programmører ansat til at hjælpe kunder med at installere programmet. Det er oftest et større projekt at installere NAV. Mange vælger i den forbindelse at kigge på procesoptimering og hvordan medarbejdere kan arbejde nemmere og smartere eller slippe for at anvende for mange softwareprogrammer.