Skabelsen af et Escaperoom

//

Ide udvikling

Første skridt i skabelsen af et escaperoom, er at få selve idéen. Hvad Tema skal det være, hvad skal baggrundshistorien for dette være og hvad skal formålet være. Desto mere historie man kan få ind i rummet, desto bedre vil oplevelsen blive for dem der senere skal gennemleve det.

Når temaet er fundet, så skal der findes på opgaver. En passende mængde opgaver for et rum til ca. 6 personer, er 10-15 styks, alt efter sværdhedsgraden af escape roomet. Disse opgaver kan være alt fra en nøgle der skal finde som låser en lås op, morsekoder der skal oversættes eller andre former for koder der skal knækkes. Oftest vil 80-90% af opgaverne involvere en hængelås der skal åbnes, og noget skal åbnes for at få adgang til mere.

Mange rum er opbygget linært, men skal man kunne aktivere flere mennesker ad gangen, så er det mest at opbygge det som et matrix, hvor flere opgaver kan løses samtidig og man kan starte flere steder.

Fra ide til færdigt rum

Temaet er der, opgaverne er opfundet – nu skal rummet skabes. Og det skal passe til temaet. Der skal være stemning så deltagerne straks føler sig som en del af spillet, i det øjeblik de træder ind. Hos Breakout Room har vi været på rov efter gamle møbler og genbrugt rigtig meget i alle vores rum. Kommoder, skriveborde, skabe, stole. Alt dette for at give rummet det rette indtryk og fordi genbrug bare på sigt er bedre for miljøet også. Langt de fleste møbler er valgt ud fra at de kan bruges til de opgaver der har været udtænkt, hvilket betyder at især skuffer der kan låses og lign er i stor kurs.

De fleste rum har en eller anden form for elektronik som samtidig skal til. Magnetter så der skal en reaktion når man sætter en genstan korrekt, eller noget der kan drejes og dermed åbne en skjult dør. 

Fra idé til færdigt rum går der hurtigt nogle måneder, så det er ikke hvert år at firmaer smider nye rum op. Det er simpelthen for tidskrævende.

Men alle pengene værd.

Bæredygtighed

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark