Hvad er SEO og hvordan virker det?

//

Hvis du har en hjemmeside, så har du måske hørt om begrebet SEO, og hvordan det er et vigtigt værktøj til at øge trafikken på din hjemmeside. Selvom mange hjemmesideejere kender til begrebet om SEO, er det en lille del, som har implementeret det, og ved hvordan det fungerer.

Her kan du finde en guide, hvor du kan læse om, hvad SEO er, og hvorfor du skal bruge det.

Lær at blive Googles favorit

SEO står for Search Engine Optimization. Hvis du skal koge SEO-begrebet helt ned, så handler det om at optimere din hjemmeside, så Google vælger din hjemmeside, når læsere søger på bestemte søgeord.

Det kan være svært at knække koden til, hvordan SEO virker og kan udnyttes af hjemmesider, men når du har en smule erfaring, er SEO nemt at implementere i din hjemmeside. Hvis du ikke føler dig teknisk nok til selv at kaste dig ud i SEO, er det stadig muligt at få det implementeret på netop din hjemmeside. Hjemmesideoptimering er gennem årene blevet et større og større erhverv, hvilket betyder, at du kan finde professionel hjælp til at optimere netop din hjemmeside.

Blandt andre er www.plutonic.dk et erfarent SEO bureau og kan varetage digital markedsføring med kompetencer inden for SEO, Google Ads og Facebook annoncer.

Hvad er SEO?

Nu ved du, at SEO står for søgemaskine optimering, men hvad betyder det egentlig? SEO er en digital marketingsmetode, som fokuserer på at optimere din hjemmesides tilstedeværelse på søgemaskiner. De forskellige teknikker, som anvendes i SEO, kan hjælpe dig med at få bedre placering i søgeresultater, så du får højere synlighed.

Du kan opdele SEO markedsføring gennem 2 forskellige metoder: On page og Off page. Både On Page og Off Page er effektive, når det kommer til at effektivisere og optimere din hjemmeside.

  • On Page SEO: Ved On page SEO laves alle SEO-teknikker direkte på din hjemmeside
  • Off Page SEO: Ved Off Page SEO laves alle SEO-teknikker ikke direkte på din hjemmeside

Hvorfor foretrækker søgemaskiner hjemmesider med SEO?

Det lyder måske mystisk at store søgemaskiner, der har adgang til millioner af hjemmesider, kigger på, om netop din hjemmeside anvender SEO eller ej. Når en bruger skriver et søgeord ind, vil søgemaskinen gerne finde de bedste resultater og præsentere dem først. Hvad der er et godt resultat for søgemaskinen er bestemt af nogle bestemte parametre.

Det betyder, at hvis du kan følge de parametre, så kan din hjemmeside blive favoriseret af søgemaskinen. Hvis du dukker op som et af de første resultater på en søgning, er der større sandsynlighed for, at din hjemmeside bliver valgt af brugeren.

Du bruger højst sandsynligt selv søgemaskiner i din hverdag til at finde information på nettet. Så er du måske bevidst om, at det er sjældent, at man klikker sig hen på bare næste side af sin søgning og langt fra ser igennem de mange tusinde søgeresultater. Selv hvis svaret, du ledte efter, var på en af de sidste hjemmesider i din søgning, så vil søgemaskinen ikke vide det, hvis hjemmesiden ikke har anvendt SEO.

Hvordan fungerer SEO?

Nu har du lært, at SEO kan gøre en stor forskel på, hvordan søgemaskiner ser din hjemmeside, men du har ikke endnu en forståelse for, hvordan SEO teknisk fungerer. Alle søgemaskiner på internettet har spiders eller web crawlers. Disse spiders er en lille robot, som er kodet til at søge internettet for nyttig information, som de kan fortælle videre til søgemaskinen. Derved har søgemaskinen den information, som den skal bruge, når du søger på noget.

Spiders samler en masse forskelligt information, men de vigtigste ting er sidens hastighed, title tags, interne links, backlinks og meget mere. Faktisk er der over 200 parametre, som bare Google bruger i deres algoritme til at finde hjemmesider. Når du bruger SEO, optimerer du title tags, interne links og back links, så søgemaskinen får en masse god information fra deres spider om netop din hjemmeside.

Hvordan kan du anvende SEO?

Som nævnt før findes der to typer af SEO-teknikker; On page og Off page. Når du begynder at eksperimentere mere med SEO, er On Page den nemmeste at begynde med. Her tager alt optimering udgangspunkt i din hjemmeside, hvilket gør det nemt for dig at holde styr på optimeringen.

On Page SEO

On Page tager udgangspunkt i din hjemmeside. Det er, hvordan du optimerer din hjemmeside gennem title tags, hastighed, URLs, billeder osv. Når du skriver et indlæg til din hjemmeside, så er der måder, hvorpå du nemt kan lave SEO. Hvis du kun øger tekstskriften, når du laver overskrifter, kan du i stedet lave title tags.

Title tags

Søgemaskiner er ikke så kloge, som man egentlig skulle tro. Hvis du ikke definere dine overskrifter gennem title tags, kan søgemaskinen og dens spiders ikke skelne mellem dine overskrifter og brødtekst. Det er en god idé at bruge title tags hver gang du ikke skriver brødtekst, da underoverskrifter også kan give vigtig viden videre til spiders.

Interne links

En anden nem metode at indarbejde i din hjemmeside er interne links. Denne metode anvender links fra andre indlæg i din hjemmeside til at skabe forbindelser mellem dit indhold, som gør det nemt for læseren at finde mere relevant viden på din hjemmeside.

Du kan for eksempel have skrevet et indlæg om en opskrift, hvor du skriver, at bearnaise er godt tilbehør til retten. Hvis du så har et oplæg med en opskrift på bearnaise, kan du lave et hyperlink til din egen opskrift. På den måde er det nemt for læseren af finde en opskrift på bearnaise uden at skulle forlade din hjemmeside.

Off page SEO

Off Page SEO tager udgangspunkt I hvordan din hjemmeside samarbejder med andre hjemmesider. Når du linker til et indlæg på en anden hjemmeside, eller når en anden hjemmeside linker til din, bliver der lavet et net af forbindelser og sammenhæng.

Det gør din hjemmeside mere troværdig for søgemaskinen, da de eksterne links betyder, at andre hjemmesider bruger dine indlæg som kilder, og at du på samme måde bruger viden udefra og linker til det.

Bæredygtighed

En del af Xcale Group

Bygvænget 47
4720 Præstø
Danmark